Summa sidvisningar

måndag 10 mars 2014

Vi kollar om pepparkakorna är kvar!

Idag tog vi en promenad till skogen för att se vad som har hänt med pepparkakorna. Barnen såg snabbt att kakorna var borta och börja ropa efter elefanterna.

-ELEFANTERNA VAR ÄR NI!

Vi åt vår frukt och lyssnade på veckans bok i vårsolen.

Efter boken blev det lek. Barnen klättrade på stock och sten. De fick hjälpas åt att ta sig förbi det liggande trädet. Några klättrade över trädet medans det var svårt för andra så de fick krypa under.



När vi lekte såg vi en stor fågel som kom flygandes och landade där vi hade slängt våra äppelskal. Då var det nog inte elefterna som hade ätit pepparkakorna, det är nog de stora fåglarna, eller?!?

På väg hem från skogen finns det mycket som väcker barnens nyfikenhet. Idag så upptäckte Idun, Ebbot och Johanna att det finns vatten i brunnen.

När vi kom tillbaka till förskolan så ville barnen fortsätta att leka ute. Efter 2,5 timmar ute så var det gott med lite lunch.


Läroplanen för förskolan:
  1. Förskolans verksamhet ska präglas av en pedagogik där omvårdnad, omsorg, fostran och lärande bildar en helhet. Verksamheten ska genomföras så att den stimulerar och utmanar barnets utveckling och lärande. Miljön ska vara öppen, innehållsrik och inbjudande. Verksamheten ska främja leken, kreativiteten och det lustfyllda lärandet samt ta till vara och stärka barnets intresse för att lära och erövra nya erfarenheter, kunskaper och färdigheter.

    Verksamheten ska bidra till att barnen utvecklar en förståelse för sig själva och sin omvärld. Utforskande, nyfikenhet och lust att lära ska utgöra grunden för förskolans verksamhet. Den ska utgå ifrån barnens erfarenheter, intressen, behov och åsikter. Flödet av barnens tankar och idéer ska tas till vara för att skapa mångfald i lärandet. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar