Summa sidvisningar

måndag 3 mars 2014

Vi har matat Elefanterna!

Idag ville Elsa ut och åka vagn och kompisarna nappade på det. De yngsta barnen fick åka medans de större barnen fick gå. 

När vi kom in i skogen så fick alla gå, roligt att röra sig!



Vi hade med oss en burk med gamla pepparkakor så vi skulle slänga ut till djuren.
Johanna tog täten med burken ochkompisarna hängde på.


 
Jobbigt att gå bland tuvorna och buskarna.


Här la vi peppakoakorna. 
Vem kommer och äter upp dem tror ni?
Elefanten, sa Johanna
Noshörningen, sa Idun


Vi hade med oss frukt så vi hann med en lite fruktstund och veckans bok.





Vi lämnade kvar skalen efter frukten i skogen. Vi får se nästa gång vi kommer vad som har hänt med skalen och pepparkakorna.


Efter nästa två timmars utevistelse så var det skönt att komma hem till förskolan igen.


Läroplanen för förskola:

Kunskap är inget entydigt begrepp. Kunskap kommer till uttryck i olika former – såsom fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet – som förutsätter och samspelar med varandra. Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, moti vation och drivkraft att söka kunskaper.

Förskolan ska lägga stor vikt vid miljö och naturvårdsfrågor. Ett ekologiskt förhåll ningssätt och en positiv framtidstro ska prägla förskolans verksamhet. Förskolan ska medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp. Verksamheten ska hjälpa barnen att förstå hur vardagsliv och arbete kan utformas så att det bidrar till en bättre miljö både i nutid och i framtid.

Förskolan ska sträva efter att varje barn

  • utvecklar sin förmåga att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed få möjlighet att påverka sin situation, 

  • utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande,

      

  • utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra, 

  1. Riktlinjer

    Förskollärare ska ansvara för

  2. • att alla barn får ett reellt inflytande på arbetssätt och verksamhetens innehåll.

    Arbetslaget ska

    • verka för att det enskilda barnet utvecklar förmåga och vilja att ta ansvar och utöva inflytande i förskolan,

    • verka för att varje barns uppfattningar och åsikter respekteras, 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar